Christina Gustavson 38Rynkfri i vårsolens glans

Allt syns tydligare
Nu när vårsolen börjar titta fram syns allt så mycket tydligare – det gäller allt från oputsade fönster till rynkor och andra skavanker som en lång, mörk och kall vinter har orsakat huden. Fönster går lätt att putsa men att göra en snabbfix när det gäller att vårstäda ansiktshyn är lite svårare – men det finns knep!

Går att påverka
Vem vill inte vara rynkfri? Det finns sådant som har positiv effekt och sådan som har negativ. Sådant man bör undvika och sådant man skall försöka få mer av. Det finns forskare som uppger att vi själva kan påverka hela 80% av de faktorer som styr hudens åldrande – det låter hoppingivande.

Skuggig motion och frisk luft
Regelbunden motion i alla former förbättrar blodcirkulationen. Näringsämnen förs till cellerna och slaggprodukter förs bort. Frisk luft i stora mängder gör det ännu bättre. Sol ger visserligen huden en brun ton, men samtidigt gör solningen att hunden åldras snabbare, så motionera gärna ute, men i skuggan. Varför inte springa, jogga eller lunka en vända i skogen varje dag?

Vila ger spänst
Mycket av det som sker inom en människa påverkar även det yttre. Den som stressar eller oroar sig mycket har svårare att se fräsch ut i ansiktet än den som är avslappnad och det gäller i ännu högre grad den som har sömnproblem. För att ge sitt ansikte en ungdomlig spänst bör man se till att sätta av tillräckligt med vila varje dag och inte bara ibland.

Hur många timmar?
Räkna ut hur många timmars sömn du behöver för att må bra och lägg till två timmar för att ge kroppen en rimlig chans att gå ner i varv, slappna av och sedan få tillräckligt lång sömn varje natt. Vakna långsamt och sträck och tänj på kroppens olika delar medan du ligger kvar i sängen.

Vakta på ditt humör
Humöret spelar också en viss roll. Många skjuter upp ögonbrynen så att pannan rynkas när de ställer en fråga, andra rynkar ögonbrynen när de är arga. Bitterhet gör ibland att mungiporna dras nedåt – allt detta fördjupar rynkor som redan finns och gör att ansiktet ser äldre ut.

Bestämd rutin
Regelbundna vanor kan låta enformigt och rent av tråkigt, men har en positiv effekt på utseendet. Det är faktiskt nyttigt att ha en bestämd rutin som man följer varje dag oavsett om det är vardag eller helg. Det vill säga att man alltid lägger sig vid samma tid och alltid går upp samma tid. Påfundet med sommar- vintertid är inte alls bra för kroppens rytm, balans och hälsa, utan är troligen ett påhitt som inte har något med hälsofaktorer att göra.

För att inte tala om …Christina Gustavson 71
Det vi äter och dricker eller låter bli att stoppa i oss påverkar naturligtvis också. Alkohol och även viss medicin sliter på kroppens system och skyndar på ett åldrat utseende, för att inte tala om rökning.

Det måste komma ut!
Glöm inte att det som kommer in måste komma ut! Se till att magen fungerar ordentligt, dvs. avföring varje dag är ett måste om du vill bibehålla din naturliga skönhet. Drick rent vatten. Du bör dricka så mycket att du kissar ut minst en liter varje dag i vårt klimat och ännu mer om du reser till varmare länder. Om du dricker för litet blir huden rynkigare och hudens åldrande går fortare.

Glöm inte fett
Det talas ofta man om att huden behöver fukt, men man glömmer lätt att den behöver fett. Olika sorter och olika mycket under olika årstider. Huden har ett eget system med talgkörtlar som skall producera det fett som naturligt smörjer huden, men ibland fungerar det av olika orsaker inte så bra. Då kan man hjälpa huden litet på traven.

Ur naturens eget sortiment
Jag är inte mycket för färdigköpta produkter utan förespråkar hellre enkla knep ur naturens eget sortiment:
Är din hy mycket torr så smörj gärna in med en aning olivolja – men gör det på kvällen, inte på dagen och aldrig någonsin om du vill solbada (du vill väl inte få friterade celler i ansiktet?). Tvätta ansiktet påföljande morgon med en mild ansikts- eller babytvål. Upprepa flera gånger i veckan.
Rengör med några droppar färsk citronsaft på en bomullstuss.
Behöver din hud fräschas upp och stramas till använd gurka och gör en gurkmask: Mixa några gurkbitar till en lös, grynig massa. Lägg dig ner med en tjock handduk under huvudet och ställ skålen med gurkmixet på magen. Lägg med fingrarna så mycket gurkmix du kan i ansiktet. Ligg stilla och slappna av. Låt det verka i tio minuter. Gå sedan upp och skölj med kallt vatten. Om du känner för det så fortsätt sedan vila en stund till och slappna av – det kommer att löna sig!
Är huden rodnad och irriterad så gör du en kopp starkt kamomillte. Låt det svalna och badda sedan på det i ansiktet och låt det självtorka. Detta kan upprepas flera gånger om dagen.

Choklad och röda grönsaker
Att äta en bit mörk choklad med hög procent choklad anses också vara bra. Likaså en skål fräsch sallad med en matsked färska granatäpplekärnor till. Lägg gärna i någon mer kraftigt röd grönsak i salladen, t.ex. tomat eller röd paprika, eftersom den röda färgen ofta är kopplad till nyttiga antioxidanter.

C-vitamin gör nytta
Ät en c-vitaminrik frukt eller grönsak varje dag. Exempel på det är till exempel kiwi, apelsin, papaya, paprika, röda vinbär osv. Tänk på att c-vitamin är ömtåligt och bland annat förstörs vid kokning.

Glädje som hälsofaktor
Slutligen: Tänk på stimulerande, lyckliga och behagliga minnen, även om du får leta efter dem. Tänk på roliga saker du skulle vilja göra i framtiden. Tänk på saker som gör dig glad. Lycka och glädje är en oövervinnerlig hälsofaktor som definitivt avspeglar sig i ansiktet!
Christina Gustavson

Tagged with →  
Share →