Christina Gustavson 7Sömn och sömnrutiner


Sömn

Det är viktigt att få tillräckligt mycket sömn för att man skall orka nästa dag, men sömnen är också av betydelse för vårt immunsystem och allmänna hälsa.

Sömnrutiner
Det är också viktigt att man tränar in sömnrutiner. Det betyder till exempel att man skall ha bestämda tider för när man skall gå till sängs, när man skall släcka lampan och när man skall gå upp på morgonen.

Även lediga dagar
Om man misstänker att man är på väg in i en problematik med depression, ångest eller tvångstankar bör man försöka hålla en sådan regelbunden rytm och bestämda tider även över helger och lediga dagar.

Sömnlöshet
Sömnlöshet är ett stort problem för många och sömnen är viktig för att man skall orka sin dagliga tillvaro och sitt arbete. Sömnen behövs till exempel för att man skall kunna bearbeta det som hänt under dagen.  Sömn är nödvändigt för att man skall kunna repa krafter och komma på fötter igen om man varit sjuk.

Äventyra inte sömnen
Det är viktigt att man inte gör någonting som skulle kunna äventyra en god sömn eller försämra denna.

Vad kan försämra sömnen?
Det som kan försämra sömnen är helt individuellt och ett råd passar inte alla. Men ge akt på dig själv. Skaffa en liten anteckningsbok och skriv varje dag upp hur du som och vad du gjort och ätit på kvällen innan. Snart kan du förhoppningsvis se ett mönster. Igår kom jag i säng efter midnatt, låg vaken till 3 innan jag somnade… En annan dag står det kanske: Myskväll, läste en bok, lyssnade på ett avslappningsband, kom i säng före 10 och sov! Faktiskt ända till 04.30…

Försök sedan lära dig av det mönster som framkommer.

Försök upprepa
Om någon dag verkade bättre, försök upprepa just den kvällen och de förberedelserna och se om det kanske hjälpte en andra gång. Och en tredje…
Christina Gustavson

Tagged with →  
Share →